På innsiden av Haitis helseutvikling

Studenter med Haiti

Historisk perspektiv: et folk som aldri gir opp

Etter en tur på det nasjonale museet i Port-au-Prince skjønte vi at Haitis historie er over gjennomsnittet interessant. Vi regner med at flere av våre lesere ikke er eksperter på området, så her kommer et lite sammendrag.

haiti%20national%20museu%2010

Musée du Panthéon National Haiti is a treasure hunt both from the outside and the inside.


 

santa_maria_anchor

Santa Maria’s anchor, the ship Columbus arrived in when discovering the Americas.

Øya Hispaniola (som deles av Haiti og Dominikanske republikk) i caribien var bebodd av taino-arawak indianere før Christopher Colombus kom til øya i 1492 og dannet en nybebyggelse på østsiden av øya; Saint-Domingue. Urbefolkningen ble brukt om slaver på sukkerplantasjene, og etter 50 år var de nesten utryddet grunnet epidemier og slaveri. I 1592 begynte Spania å importere slaver fra Afrika for å arbeide på plantasjene. På grunn av den store mengden naturressurser som fantes der (60% av verdens kaffeproduksjon og 40% av all sukkerproduksjon kom fra øya!) trengte plantasjeeierne mye arbeidskraft, så slavene som ble importert til Saint-Domingue utgjorde hele 1/3 av den totale trekanthandelen, altså 1/3 av all slavehandel drevet av de Europeiske stormaktene. 

 

national%20museum%20the%20actual%20anchor%20from%20the%20santa%20maria

The museum holds many reminders of Haiti’s brutal beginning; like examples of the equipment used for punishing and torturing the slaves.

Slavene ble behandlet utrolig dårlig og det var høy dødelighet. Det var en total utskiftning av slavene hvert 20. år, og fordi det sjeldent ble født afrikanske barn på øya (de hentet nye fra Afrika) stod afrikanske tradisjoner sterkt hos slavebefolkningen, deriblant voodoo som til en viss grad fortsatt praktiseres på øya. Det var 4 ganger så mange slaver som fri befolkning (500 000 slaver, 30 000 kolonister) så slavene var i et helt klart flertall. Likevel dannet det seg et tydelig hierarki hvor de hvite plantasjeeierne regjerte på toppen, barn av hvite nybyggere og sorte slaver (såkalte “mulatter”) i midten, og slavene nederst. Barn av slaveeiere og slaver var frie i den forstand at de ikke ble holdt som slaver. De kunne arve eiendom, så etterhvert ble det ganske mange “mulatter” med eiendom og rike fedre. 

 

 

I kjølvannet av den franske revolusjonen brøt det ut en borgerkrig i 1790 når de frie slavene krevde at de også var franske borgere under den franske grunnloven. Men de ville ikke gi de ufrie slavene våpen eller utfordre slaveripraksisen og tapte slaget. I 1791 gjorde slaver i nordregionen opprør, initiert av voodoopresten Dutty Boukman, som i dag er den som kanskje huskes best av haitianere. Han ble fort fanget og henrettet, men revolusjonen fortsatte under ledelse av Francois-Dominique Toussaint Louverture. Dette førte til avskaffelse av slaveriet i 1795. Haiti erklærte uavhengighet fra Frankrike i 1804, under ledelse av Jean-Jacques-Dessalines, og ble verdens første svarte, uavhengige republikk under navnet Haiti, som på urfolket Tainos språk betyr “fjell-landet”.

 

Øya var forent i en periode på 1800-tallet før et opprør i 1842 delte den i to. deler: Haiti og den Dominikanske Republikk. Haiti gikk så inn i en periode preget av diktatur, ledet av 22 forskjellige diktatorer frem til en amerikansk okkupasjon fra 1915 til 1934 – en okkupasjon som gjeninnførte bade slaveriarbeid og hvit overklasse, samt skapte varige sterke bånd mellom Haitis maktelite og USAs styresmakter.

Fra 1957-71 regjerte Franqois Duvalier (Papadoc). Han var en ekte nasjonalist som fortsatt har mye støtte fra folket (han ville bli kvitt den hvite overklassen, bygge veier, skoler etc), men på grunn av den brutale måten han styrte på blir han husket som en tyrann av de fleste. Han utnevnte seg til diktator og brukte vold og frykt som virkemiddel. Duvaliers militære politi (kalt tonton macout, etter en skremselsfigur fra voudou-troa som tar barn som er ute i gatene med seg i sekken sin) utførte politiske mord og overgrep, og omtrent 30 000 haitianere døde under dette regimet. 

tumblr_mm49zplruv1qmr7vyo1_1280

The museum narrates Haiti’s history with beautiful and sometimes brutal and real effects. We had a guided tour by one of the museum’s experts – very much recommended if you ever spend some time in Port au Prince, Haiti!

Duvalier døde av hjerteinfarkt i 1971, deretter overtok hans 19 år gamle sønn Jean-Claude Duvalier (babydoc) regimet. Han styrte i mange år med uro frem til han ble tvunget av militæret til å gå av i 1986. I tiden etter har det enda ikke vært et stabilt styre, og pågående korrupsjon og naturkatastrofer har ført til at Haiti i dag er et av verdens fattigste land.

En significant hendelse for landets selvforsynthet og derav mulighet for rikdom skjedde utenfor tidsrammen som museet dekket. Dette gjelder frihandelsavtalen signert av President Arestide i 1994. Bill Clinton’s regjering bad om denne signaturen i byte mot at de gjeninnsatte Arestide etter at han var blitt avsatt av et folkeopprør – pga alvorlige korrupsjonsanklager (NB! For mer interessant lesning om The Clinton’s herjinger i Haiti, les denne artikkelen). Denne frihandelsavtalen har medført at så og si all egenproduksjon av råvarer er opphørt i Haiti. Øya som en gang var den mest inntektsbringende kolonien for Frankrike, ligger nå brakk. De internasjonale matprisene, som er i evig stigning, samt Haitis valutakurs, som er i evig nedgang, har medført en inflasjon hvor dollaren, som i mange år har kostet omtrent 43 Haitiske Gourde, på noen måneder økte til å koste 67 Haitiske Gourde. Med Orkanen Matthew friskt i minne, som ødela store deler av den lille jorda som fortsatt dyrkes, står Haiti igjen med et folk i økende fattigdom og sult.

Selv om Haiti uten tvil har en vanskelig historie (og nåtid), møter vi hver dag fantastiske mennesker som er gavmilde, blide og står på for landet sitt – det er rått!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Neg Mawon – a national symbol of the fight for freedom from slavery. The concha was blown to gather the escaped slaves who were hiding in the mountains, the machete to fight down the slave owners. Neg Mawon toujou kanpe, Neg Mawon pral toujou kanpe. (Neg Mawon still stands and will always stand.) Let’s stand with the Haitian people, for freedom also from poverty.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on January 25, 2017 by .
%d bloggers like this: